Hur mår du?

Har du funderat någon gång över hur du mår, ja förmodligen har du det. Du mår bra reflekterar inte så mycket över att du känner dig trött och lite hängig, jag jobbar ju ganska mycket så det är inte så konstigt. Hur var det de där med magen, springer på toa ganska ofta, jo förvisso men det beror säkert på att jag stressar en del, äter onyttigt men för övrigt mår jag bra. Har du någon gång hört att det kan vara obalans mellan omega 3 & omega 6.

Vem behöver det? Behöver du Omega 3, hela din familj kanske behöver. Kan du och din familj må bättre med omega 3, ja du kan faktiskt må bättre av omega 3.

Omega 3 – vad är det

Din kropp och din hjärna byggs delvis upp av ett slags fett som heter omega 3. Din kropp kan inte bilda sådant fett. Alltså är det livsnödvändigt att få i dig omega 3 genom maten du äter. Vad är då problemet?  Västerländsk mat innehåller mindre och mindre omega 3.

Omega 3 av högsta kvalitet

Långa fettsyror kallade EPA och DHA – finns idag främst i fet fisk. Typ lax, sill och makrill. Man kan se att det är särskilt mycket i vildfångad fet fisk. Ett mycket dyrare men annars bra sätt att få i sig omega 3 är vidare att äta kött från djur som betat gräs, exempelvis utegående kor.

Omega 3 av lägre kvalitet

Korta fettsyror kallade ALA – kommer från växter. Vi får i oss det från exempelvis linfrö- eller rapsolja samt från gröna bladväxter. Men kroppen omvandlar endast en liten andel av dessa kortare fettsyror till de viktiga EPA och DHA. Det betyder att vegetabiliskt omega 3-fett är av mer begränsat värde för din kropp och hälsa.

Detta är en värld i obalans

Behöver man verkligen bry sig om omega 3? Det är väll bara att få i sig lite blandad mat, lite av varje, så ordnar det sig?

Nja, så var det kanske förr:

Omega 3 bildas i gröna växter och alger, i form av kortare fettsyror (ALA). Djur och fiskar som äter sådan mat tar upp omega 3-fettet och omvandlar det till omega 3 av högsta kvalitet (DHA och EPA). Om vi äter dem får vi i oss bra omega 3.

Omega 6 bildas i frön och nötter. Spannmål (mjöl, bröd, pasta) kommer från frön. Äter vi sådan mat får vi i oss omega 6.

För länge sedan, långt innan den moderna livsmedelsindustrins framväxt, var det en balans mellan intaget av omega 3 och omega 6. Vi fick i oss ungefär lika mycket av båda. Det var nog bra.
Omega 3-fett kan i kroppen bli till ämnen som dämpar inflammation.
Omega 6-fett kan på liknande sätt öka inflammation.

 

När det gäller inflammation är lagom bäst. Kroppen använder inflammation vid skador och sjukdomar för att snabba på läkning. Men drar inflammation igång i onödan kan den ställa till skada. Vår moderna värld kan därför vara farlig. Numera är nämligen fettsyrorna i vår mat inte längre i balans:

Vi äter idag mer omega 6:

  • Djuren vi äter går numera allt för sällan ute och äter gräs. Mestadels står de inomhus och utfordras med spannmål. Det betyder att istället för att köttätande ger oss omega 3 av högsta kvalitet så ger det mer omega 6.
  • Till råga på allt får många i sig enorma mängder omega 6 via den nya moderna industrimaten. En stor del av fettet i industrimaten, samt i margariner och växtoljor (som solrosolja), kommer från industriellt fram renat omega 6-fett i form av exempelvis solrosolja, rapsolja eller majsolja.
     

Idag äter vi mindre omega 3:

  • Köttet som du idag inhandlar innehåller mindre omega 3 än tidigare, eftersom djuren inte ätit gräs och hö. Du kan handla kött från djur som betat gräs eller viltkött. Problemet här är att det kan bli så mycket dyrare så att en barnfamilj inte alls har råd med detta.
  • Den industrimat som vi får i oss innehåller så lite omega 3 som möjligt. Sådant fett har nämligen kort hållbarhet. Det härsknar eftersom det står på hyllorna månader i sträck.
  • Den fisken vi äter idag är oftast odlad. Därför innehåller den inte lika mycket omega 3 som vildfångad fisk.

Resultatet av detta är att våra förfäder fick i sig ungefär lika mycket omega 3 som omega 6 så kan man i dag i västvärlden ofta få i sig uppåt 20 gånger mer omega 6! Dessutom får vi oftast i oss mindre omega 3 än förr.
 

Vad ska du göra

För att din kropp skall hitta tillbaka till den balans som den egentligen är utvecklad för så är det bättre att dra ner på intaget av växtoljor, margariner samt industrimaten. Detta för att få ett mer normalt intag av omega 6. För att få i sig mer omega 3 är det bra att äta fet fisk regelbundet, allra helst vildfångad. Har man möjlighet är det också utmärkt och bättre att äta kött från gräsbetande djur eller kött från vilt. Omega 3-ägg från särskilt utfodrade hönor är också en möjlighet. Ganska ofta så behövs det ett tillskott av omega 3.


 

Vill du veta mer provet


Vill du veta mer samt ta reda på hur dina testresultat ser ut genom ett enkelt blodprov, klicka här.

Bli partner

Skulle du även vilja bli partner med mig, må bättre och starta din egen online business med minimal kostnad i uppstarten och all hjälp du kan få från teamet, då ska du direkt klickar du här

Se produkter

Om du vill kolla in produkter, allt ifrån kaffe till kläder och hälsa då skall du titta in i vår webshop. Glöm inte heller att kolla av blodprovet för att se din balans av omega 3 och omega 6. Du kan även bli partner med mig och resten av teamet.